Moi Drodzy! Jesteście prawdziwymi znawcami przyrody! Wiecie, co roślinie potrzebne jest do życia. Woda, słońce i powietrze to podstawa. Ale macie rację – żeby roślina rosła zdrowo, potrzebna jest również odpowiednia temperatura i podłoże.
I niby to wszystko wiemy, ale czy możemy to jakoś sprawdzić, na przykład u siebie w domu? Jak sądzicie? Pewnie że tak! Możemy zrobić eksperyment. Jeśli macie w domu rzeżuchę, to zachęcam Was do prowadzenia własnych obserwacji. Jeśli nie, to popatrzcie na to, co przygotowałam.
Przygotowałam 4 miseczki, do których włożyłam watę. Rzeżucha spokojnie rośnie na takim podłożu, chociaż możemy posiać ją również w ziemi. Na wacie rozsypałam nasiona rzeżuchy. Pierwszą miseczkę przykryłam folią aluminiową, żeby zasłonić dopływ światła. Najpierw jednak podlałam rzeżuchę, a w folii zrobiłam dziurki, żeby powietrze swobodnie tutaj docierało. Rzeżuchę w drugiej miseczce podlałam wodą. Trzecią miseczkę, po podlaniu rzeżuchy, przykryłam szczelnie folią, ograniczając dopływ powietrza.
Z rzeżuchą w czwartej miseczce nie robiłam nic. Zostawiłam ją suchą.
Teraz przez 2 tygodnie będziemy prowadzić obserwacje. Jak sądzicie – czy każda rzeżucha wykiełkuje?
Zadanie 1 – edukacja przyrodnicza
Pamiętacie jak zakładaliście hodowlę fasoli? Albo jak w zeszłym roku na naszym klasowym parapecie posadziliśmy smaczne zioła? Nie mogliście się wtedy doczekać, kiedy Wasze rośliny zaczną rosnąć. A tymczasem pierwsze procesy zachodzą już w pierwszym dniu, tylko że pod ziemią 😉 Zobaczcie sami.
Zadanie 2 – edukacja przyrodnicza
Zaopiekujcie się w domu jedną wybraną rośliną. Zaprojektujcie kartę z informacjami na jej temat. Dowiedzcie się, jaką ma nazwę i jakich warunków wymaga – czy lubi nasłonecznione, czy zaciemnione miejsca, jaka gleba (ziemia) i temperatura jej odpowiada, jak często należy ją podlewać. Na takiej karcie powinna znaleźć się również duża, staranna ilustracja. Stwórzcie również plan pielęgnacji waszego „podopiecznego”, w którym uwzględnicie np. obowiązkowe podlewanie.
Zadanie 4 – edukacja polonistyczna
Z rozsypanych sylab ułóż nazwy kwiatów doniczkowych i zapisz je w zeszycie.
Zadanie 5 – edukacja polonistyczna
W celu utrwalenia wiadomości na temat rodziny wyrazów i przymiotników wykonaj ćwiczenie 1 i 2 ze strony 50 w ćwiczeniach „Piszę”. Jeśli masz ochotę, wykonaj również zadanie 3.
Zadanie 6 – edukacja matematyczna
Wykonaj ćwiczenie 1 i 2 ze strony 25 w ćwiczeniach do matematyki.
W pierwszym nie urośnie, bo nie ma słońca.
W trzecim nie urośnie, bo nie ma powietrza.
W czwartym nie urośnie, bo nie ma wody.
W drugim urośnie, bo roślina ma: słońce,wodę, powietrze.